فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
اجتماعی > گردشگری و میراث فرهنگی
استقبال کمرنگ هنرمندان از خانه صنایع دستی تهران
حمام نواب یا همان حمام قیصر پس از دو سال از برگزاری مراسم افتتاح و تبدیل آن به خانه صنایع دستی تهران، هنوز نتوانسته رونقی را که مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی وعده داده بودند به دست آورد. بطوریکه نه تنها هنرمندان صنایع دستی، بلکه اهالی محله امامزاده یحیی نیز برای بازدید به این مکان تاریخی نمی روند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمام نواب یا همان حمام قیصر بهمن ماه سال 90 با حضور مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی استان تهران افتتاح شد تا بهانه ای برای راه اندازی خانه صنایع دستی تهران باشد به همین منظور فضای بازسازی شده این حمام که تا چند سال پیش افراد محله از آن استفاده می کردند؛ محلی برای حضور هنرمندان صنایع دستی تهران شد.

اما از چند روز بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه، دیگر نه کسی سراغی از این حمام گرفت و نه رونقی که مسئولان شهری و میراثی تهران وعده داده بودند؛ ادامه یافت. همان روزهای اول مردم محله امامزاده یحیی(ع) برای دیدن حمامی که تازه مرمت شده، شوقی داشتند و آن را به گردشگران به عنوان لوکیشن فیلم قیصر معرفی می کردند. اما اکنون آن شوق دیگر در میانشان وجود ندارد و شاید هر از گاهی گردشگری یا غریبه ای در این حمام حضور پیدا کند.

از سوی دیگر اکنون تنها 8 نفر از هنرمندان صنایع دستی غرفه هایی را در این حمام تاریخی ایجاد کرده و گاهی کلاس آموزشی برپا می کنند اما تعدادشان از 8 نفر بیشتر نیست چون بودجه ای برای فعالیت بیشتر آنها تخصیص داده نشده است. هر چند که باز هم مسئولان شهرداری منطقه 12 عده داده اند که قرار است کلاس هایی مانند گلیم باقی، قالی بافی و ... در این مکان ایجاد شود اما هنرمندان صنایع دستی هم تا کنون از آن استقبال نکرده اند.

 

در کنار غرفه های صنایع دستی قرار بود چای خانه ای نیز برپا شود تا مردم محله یک فضای صمیمی برای گپ و گفت در یک مکان تاریخی انتخاب کنند به خصوص اینکه نورپردازی حمام قیصر در شب فضای آن را بسیار زیبا می کند اما این اتفاق هم نیفتاد و گرد و خاک نشسته روی صندلی ها نشان می دهد که مدتهاست مراجعه کننده ای نداشته است. شاید یکی از دلایل آن، محله سنتی امامزاده یحیی باشد و اینکه در کنار این حمام تاریخی خانه های قدیمی زیادی وجود دارد و رفت و آمد گردشگران برای افراد محله خوشایند نیست .

از سوی دیگر گردشگرانی که به این مکان می آیند در قالب تورهای تهران گردی از این مرکز در کنار بافت محله عودلاجان، دیدن می کنند آن هم به تعداد بسیار اندک چون محله امامزاده یحیی جایی برای پارک اتوبوسهای توریستی ندارد. با این حال شاید بتوان گفت حمام نواب یکی از بناهای تاریخی است که اگرچه در سال 85 در فهرست میراث ملی قرار گرفت اما از نظر استحکام و مرمت در شرایط مناسبی قرار دارد حتی اگر بازدیدکننده و گردشگری از آن استقبال نکند.



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.